Czy warto uprawiać sport w ciąży?

Jeżeli kobieta nie ma żadnych przeciwwskazań, to jak najbardziej w ciąży warto uprawiać sport. Sport bowiem podnosi ogólną, dobrą kondycję organizmu, poprawia przepływ krwi przez naczynia, a w związku z tym również poprawia przepływ krwi przez łożysko i macicę. Sport o ile nie jest przeciwwskazaniem i uprawiany w rozsądnych granicach, jak najbardziej jest korzystny dla ciężarnej. 

Do najbardziej ryzykownego sportu, jaki mógłby mieć niekorzystny wpływ na ciążę, bez względu na jej wiek, należy nurkowanie. Zmiana ciśnień, jakie panują pod wodą, jak równocześnie oddychanie tlenem pobieranym z butli pod określonym ciśnieniem w każdym wieku ciążowym jest niekorzystny dla płodu. Z innych sportów należałoby wymienić wszystkie spoty wyczynowe nawet jeśli ciężarna wykonywała je wcześniej, związane jest to po prostu z urazowością i w związku z tym z niekorzystnym wpływem jaki mogą mieć na przebieg ciąży.

Jeśli natomiast sporty uprawiane są w rozsądnych granicach to nie ma przeciwwskazań do tego, aby ciężarna jeździła na rowerze, czy na nartach. Najważniejszym przeciwwskazaniem do uprawiania sportu w ciąży jest zagrożenie porodem przedwczesnym oznacza to, że kobieta która ma przedwczesną czynność skurczową, plamienia, krwawienia z dróg rodnych – nie powinna absolutnie uprawiać żadnych sportów, nawet jeśli taki sport wykonywała i uprawiała wcześniej. Nie można wymagać również od kobiet, które nigdy wcześniej nie zajmowały się sportem, że wraz z ciążą i zmianą zdrowego trybu życia, zaczęły uprawiać sport, w nadmiernej ilości, bo to również może wpłynąć niekorzystnie na rozwój płodu.

Zatem ciąża wcale nie musi oznaczać rezygnacji ze sprawności fizycznej, oraz nie musi przekreślać wszystkich planów, młodych aktywnych kobiet. Wszystko zależy od tego w jakiej jesteśmy kondycji. Ciąża nie jest przeciwwskazaniem do wysiłku, do ruchu. W fazie wczesnej ciąży spotkać się możemy ze swoistym dopingiem hormonu, skłaniającego nas do ruchu, ciąże bowiem wpływają bardzo mobilizująco na układ ruchowy. Jeśli chodzi o późniejszy okres ciąży 18- 20 tydzień, o aktywności fizycznej kobiety w ciąży powinien w dużym stopniu decydować lekarz, który nie powinien zabraniać aktywności ruchowej, która jest potrzebna do tego aby się przygotować do wysiłku porodowego, ale z drugiej strony musi być ona dobrana do tego jak ta ciążą przebiega, zależy to również od przyzwyczajeń kobiety.

Kobiety sprawne, umiejące na przykład jeździć na desce, nie zrobią sobie krzywdy, ale osoby nie praktykujące sportu mogą zrobić krzywdę sobie i dziecku. Ważne jest również to, iż od piątego miesiąca ciąży nie są wskazane ćwiczenia wymagające leżenia płasko na plecach. Podczas takich ćwiczeń dużych rozmiarów macica może wywierać ucisk na naczynia krwionośne, upośledzając krążenie. Należy też uważać na przesadne prostowanie stóp – może ono powodować bolesne skurcze łydek. Dlatego podczas ćwiczeń stopy zginamy tak, żeby kierować palce w stronę twarzy. Najlepiej jakbyś ćwiczyła, pod okiem specjalisty, który ułoży dla ciebie indywidualny system ćwiczeń gimnastycznych. Ponadto istnieje wiele klubów, które prowadzą takie zajęcia pod okiem wyspecjalizowanej kadry.

A Ty  uprawiasz / uprawiałaś   sport w ciąży?  Jeśli tak podzielcie się swoimi odczuciami w komentarzach 🙂

Czy warto uprawiać sport w ciąży?
5 (100%) 1 głosów

Udostępnij:

2 comments

  1. Ja przez całą ciąże, nawet w zimie śmigałam z kijkami-nordic walking (przed ciążą biegałam). Dzięki tym codziennym spacerom czułam się doskonale, a dzień bez kijków był dniem straconym:)Dzięki temu może mój poród trwał 4godz.,a było to pierwsze dzieciątko jakie rodziłam.
    Pozdrawiam:)

  2. Ja miałam ciążę z dużym ryzykiem. Miałam nisko łożysko i z tego powodu byłam zmuszona zrezygnować z pracy już w 11 tygodniu. Musiałam bardzo na siebie uważać co nie znaczy że ciągle leżałam. Fakt takie było zalecenie lekarza, ale chodziłam czasem na spacery, 2 razy w miesiącu na basen na kurs dla przyszłych mam pod okiem fachowców. Ale po 34 tygodniu z braku większej aktywności nogi odmawiały mi posłuszeństwa. Wtedy przestawiłam się na lekkie ćwiczenia z piłką, ale też nie codziennie bo często odczytałam ból. Każde ćwiczenia konsultowałam z lekarzem 🙂

Dodaj komentarz