Suplementy diety. Brać czy nie brać?

Jestem ciekawa jakie jest Twoje zdanie na temat suplementów diety. Tyle się o nich obecnie mówi. Apteki dosłownie zalane są przeróżnymi suplementami diety. Znaleźć można „lekarstwo” na każdą dolegliwość. Ale czy aby na pewno są one wskazane? Wiele z Was zadaje mi pytania czy brać w ciąży witaminy? Myślę, że na to pytanie powinien odpowiedzieć Wasz lekarz prowadzący. Nie mniej jednak zainteresował mnie ten temat i postanowiłam go wziąć pod lupę.

Czym są suplementy?

Według specjalistów zadaniem suplementów jest uzupełnianie diety w składniki mineralne oraz witaminy, których w niedostatecznej ilości dostarczamy sobie wraz z posiłkami. Jednak z powodu krótszej i łatwiejszej procedury rejestracyjnej pod mianem suplementów producenci oferują cały szereg środków, które tej definicji nie spełniają. Zaliczyć do nich można na przykład środki ziołowe przeciwdziałające w założeniu różnym dolegliwościom. Czy zatem można w pełni zaufać zapewnieniom firm farmaceutycznych, które oferują suplementy „na wszystko”? Moim zdaniem warto zachować rozsądek.

Czy suplementy są bezpieczne?

Każdy z Was pewnie wie, że popularne i pozornie nieszkodliwe witaminy także można przedawkować. I tak witaminy A, D, E i K gromadzą się w tkance tłuszczowej i wątrobie, dla której mogą stanowić poważne zagrożenie (chociażby zwapnienie). Samej witaminy A powinny unikać kobiety w ciąży oraz starające się o dziecko, gdyż jest ona niebezpieczna dla płodu. Przedawkowywanie witamin z grupy B może za to powodować przewlekłe zmęczenie, zapalenia skórne, anemię, skurcze czy niedokrwistość. Nawet wydająca się bezpieczną witamina C w nadmiarze może skutkować częstymi infekcjami czy krwawieniem z dziąseł. Należy zatem pamiętać, by nie przekraczać bezpiecznych dawek, o co łatwo jest jeśli przyjmuje się wiele preparatów równocześnie. Zdarza się tak wśród pacjentów zażywających osobny środek na każdy swój problem, podczas gdy optymalnym rozwiązaniem byłaby zmiana diety czy stylu życia. Ma to podstawowe znaczenie, gdyż niektóre z naszych nawyków wpływają na proces wchłaniania witamin (palenie, picie kawy i herbaty). Podobnie uboga i jednostajna dieta potrafi doprowadzić do niedoborów składników odżywczych.

Jak stosować suplementy diety?

Objawy braku witamin są często wyraźne i w ich rozpoznaniu pomoże lekarz. Odpowiednią wiedzę można także znaleźć w internecie, chociaż nie polecałabym rozpoczynania kuracji na własną rękę. Ja z kolei jestem zwolennikiem dostarczania witamin poprzez wprowadzanie odpowiednich warzyw i owoców do swojej diety.  Czy to w surowej postaci czy warzywno-owocowych koktajli.

Powszechnie zalecany kobietom w ciąży jest kwas foliowy, którego brak może spowodować wady wrodzone. Większość witamin należy przyjmować wraz z posiłkiem, aby miały szansę się wchłonąć. Oprócz multiwitamin zastanowić się także można nad zażywaniem preparatów z kwasami Omega-3 i 6. Sprzyjają one kondycji układu nerwowego a ich niedobór, szczególnie w polskiej kuchni, występuje często, gdyż zawarte są w rybach i owocach morza. Jeśli chodzi o inne suplementy, warto dobrze się zastanowić nad ich zażywaniem, a najlepiej skonsultować się najpierw z lekarzem. Żadna przesada nie jest zdrowa!

Jestem ciekawa jaki jest Twój stosunek do suplementów diety? Czy Tobie lekarz zalecał przyjmowanie witamin kiedy byłaś w ciąży?

Suplementy diety. Brać czy nie brać?
4.3 (86.67%) 6 głosów

Udostępnij:

8 comments

  1. Calutką ciążę brałam folik mama na każdy trymestr i nic więcej, ten na 2/3 trymestr ma w składzie dodatkowo wit.D magnez i potas

  2. mnie pomagała pregna plus. bardzo dokuczało mi zmęczenie i złe samopoczucie, a jak zaczęłam brac pregnę, sytuacja się poprawiła i ustabilizowała. Wy też byłyście tak przemęczone podczas pierwszej albo przy kolejnych ciążach?

  3. Ja po rozmowie z przyjaciolka, ktora ma juz za soba dwie ciaze zdecydowalan
    sie na prenatal uno. chyba kazdy czlowiek musi sie suplementowac a tym
    bardziej kobiety w ciazy, a ten prenatal ma jeszcze imbir, ktory dobrze dziala
    na mdlosci.

  4. Moim zdaniem ciąża to taki czas kiedy organizm nie zawsze jest w stanie poradzić sobie z niedoborami i przyswoić właściwą ilość witamin, kwasów itd tylko z pożywienia więc przyjmowanie witamin w formie tabletek ściśle przeznaczonych na okres ciąży i w ilości proponowanej przez lekarza czy ulotkę jest wskazane.
    Jeśli chodzi o przyjmowanie suplementów na co dzień jeżeli nie mamy żadnej przewlekłej choroby która utrudnia przyswajanie z pożywienia jest wręcz szkodliwe.
    Wszystkie suplementy obciążają wątrobę, mają w sobie sporo substancji konserwujących itd.
    Jestem też wielką przeciwniczką podawania zdrowym dzieciom witaminek typu Marsjanki i inne dziwadła na zasadzie : ” a żeby miało lepszą odporność i nie chorowało”.
    Moim zdaniem wystarczy stosowanie diety sezonowej czyli czas jesienno – zimowy to czas witaminy C czyli ziemniaków, dyni, kiszonej kapusty i kiszonych ogórków. Te warzywka mają w sobie same wspaniałości a i nie jeden niejadek odzyska po tym apetyt 🙂

    1. Zgadzam się, zdecydowanie <3 Jak zawsze bardzo potrzebny i dobry merytorycznie komentarz. Dziękuję :).

  5. Tak mi zalecił mój lekarz przyjmowanie witamin w okresie ciązy. Z tego co pamiętam brałam chyba prenatal i kwasy omega 3 też brałam. poza tym magnez obowiązkowo.

    1. Ja tez biorę prenatal uno – rozmawialam o tym z ginekologiem i powiedziała mi, ze przede wszystkim pomoże mi na mdłosci, poza tym ma tam kwas foliowy, jod, witaminę B6, B12, D3. Nie jestem przekonana, czy cały niezbędny zestaw witamin zyskasz z jedzenia – zwłaszcza w przypadku witaminy D3.

      1. Tak Kasiu w przypadku witaminy d3 masz rację bezwzględną.

Dodaj komentarz